Trigger Punkter

På dette billede er "smerten" (det røde) men selve "trigger punktet" (det sorte X) skal behandles - afstanden mellem ”trigger punkter” og smerte områder kan være overraskende stor.

Varme eller kulde kan dæmpe smerterne midlertidigt, men ingen af delene deaktiverer trigger punkterne.

For at deaktiverer ”trigger punkterne” skal der trykkes konstant på selve det ømme punkt i mindst 20 sek., så blodgennemstrømningen  øges.

Ved Afspændings-, Graviditets- og Efterfødselsmassagen vil jeg også gå ind og løsne op på dine trigger punkter”. Det vil sige, at hvis du oplever ømme og spændte muskler f.eks. i nakke/skulder området har du en myose.

Myoser kan give anledning til smerter både lokalt, men også i et nærtliggende område: myosen kaldes så et "trigger punkt".

”Trigger punkter” i nakken kan give anledning til hovedpine betegnet som spændingshovedpine/migræne! Eller hvis du har ondt i lænden, mens det triggerpunkt, der er årsagen til smerten sidder i baldemusklen.

Massage er godt for at blive afspændt - men for at du kan "slippe" for din spændingshovedpine/migræne/ondt i lænden m.m., er det vigtigt at "trigger punkterne" som udløser smerten bliver behandlet.

Har almindelig massage ikke hjulpet på dine spændinger, så er der stor sandsynlighed for, at dine smerter stammer fra hyperaktive ”trigger punkter.”

Målet med behandlingen er selvfølgelig at deaktiverer trigger punkterne, som forårsager dine spændinger.

Behandlingen af ”trigger punker” er effektivt ved:

• spændingsovedpine/migræne

• hold i nakken/nakkestivhed
  • svimmelhed, kvalme
  • synsforstyrrelser
  • skulder smerter

• piskesmæld
  • kæbesmerter
  • menstruationssmerter
  • ryg-, lænde, og iskiassmerter
  • tennisalbue

• sovende fingre